fbpx

Pozycjonowanie szerokie

Pozycjonowanie stron to bardzo specyficzna i zr贸偶nicowana bran偶a, w kt贸rej wyst臋puje wiele r贸偶nych technik i strategii dzia艂ania. W kuluarach m贸wi si臋, 偶e ilu pozycjoner贸w tyle koncepcji.

Cho膰 SEO opiera si臋 wsp贸艂cze艣nie o takie sektory jak analityka, optymalizacja, content czy link building to praktyka pokazuje, 偶e cz臋sto ka偶dy pozycjoner przyjmuje indywidualn膮 strategi臋 dopasowan膮 do danego projektu. W przypadku sklep贸w internetowych, popularn膮 strategi膮 pozycjonowania jest tzw. 鈥渄艂ugi ogon鈥.

Co to jest pozycjonowanie i na czym polega?

1
S艂owa kluczowe g艂贸wne o du偶ej ilo艣ci zapyta艅 od frazy garnitur, narz臋dzie Senuto
Wr贸膰my jednak do meritum sprawy, a wi臋c SEO - czym jest zatem long tail w pozycjonowaniu stron? D艂ugi ogon to koncepcja, kt贸ra zak艂ada pozycjonowanie nie tylko g艂贸wnych s艂贸w kluczowych, o du偶ym wolumenie ruchu, ale przede wszystkim ich pochodnych, zwanych cz臋sto frazami alternatywnymi, kt贸re pochodz膮 od g艂贸wnego s艂owa kluczowego. Przyk艂adem g艂贸wnego s艂owa kluczowego dla frazy garnitur b臋d膮 frazy:
S艂owa kluczowe g艂贸wne o du偶ej ilo艣ci zapyta艅 od frazy garnitur, narz臋dzie Senuto
Przyk艂ad 鈥渄艂ugiego ogona鈥 dla frazy garnitur z wykorzystaniem narz臋dzia Senuto
Przyk艂ad 鈥渄艂ugiego ogona鈥 dla frazy garnitur z wykorzystaniem narz臋dzia Senuto
Frazy g艂贸wnie charakteryzuje wysoka konkurencyjno艣膰 - na og贸艂 s膮 kr贸tkie, 艂atwe i intuicyjne do wpisywania przez u偶ytkownik贸w w wyszukiwarce, a z drugiej strony nieostre, og贸lne.Przyk艂adem s艂贸w kluczowych, alternatywnych w stosunku do w/w fraz b臋d膮 w艂a艣nie 鈥渄艂ugie ogony鈥. S艂owa kluczowe z d艂ugiego ogona charakteryzuje to, 偶e maj膮 mniejszy wolumen ruchu, s膮 wi臋c s膮 艂atwiejsze do wypozycjonowania, a w dodatku co niezwykle istotne - precyzyjniej opisuj膮 zapytanie klienta w sieci. Przyk艂adem fraz typu long tail b臋d膮:

Dla jakich projekt贸w d艂ugi ogon jest najbardziej korzystny?

Pozycjonowanie na d艂ugi ogon to rozwi膮zanie dedykowane do projekt贸w du偶ych, zw艂aszcza mocno rozbudowanych sklep贸w internetowych. Mamy tutaj na my艣li, te sklepy www, kt贸re maj膮 od kilkunastu do kilkudziesi臋ciu kategorii oraz kilka tysi臋cy produkt贸w na stanie. Pozycjonowanie szerokie rzadko mo偶emy spotka膰 natomiast w uj臋ciu us艂ug o charakterze regionalnym. Tutaj raczej nie ma miejsca na wdra偶anie zaawansowanych rozwi膮za艅 i frazy dociska si臋 do Top 10 za pomoc膮 optymalizacji i link buildingu. W przypadku pozycjonowania szerokiego du偶膮 rol臋 odgrywa natomiast dobrze przemy艣lany i wdro偶ony content.

d艂ugi ogon

Czy pozycjonowanie szerokie mo偶e mie膰 jakie艣 wady?

Umiej臋tne pozycjonowanie sklep贸w na d艂ugi ogon pozwala uwolni膰 maksymalny potencja艂 sklepu, poniewa偶 sklep b臋dzie rankowa艂 na kilkaset, albo kilka tysi臋cy fraz. Wa偶ne przy tym jest aby te frazy, mia艂y 艂adunek sprzeda偶owy, a wi臋c by艂y kaloryczne. Nieumiej臋tnie wdro偶ony d艂ugi ogon mo偶e by膰 jednak niebezpieczny.

Je偶eli b臋dziemy dobiera膰 z艂e s艂owa kluczowe, to wielce prawdopodobne jest, 偶e przynajmniej na cz臋艣ci strony lub w jej kilku sektorach uzyskamy jedynie ruch przelotowy. Dane z Google Analytics szybko wska偶膮 nam, w kt贸rych miejscach wsp贸艂czynniki odrzuce艅 wariuj膮 niczym licznik Geigera – a to sprawi, 偶e dana podstrona b臋dzie lecie膰 w d贸艂 w SERP. W dodatku wdro偶ony z marszu, w nieprzemy艣lany spos贸b 鈥渄艂ugi ogon鈥 mo偶e narazi膰 nas na zjawisko potocznie zwane kanibalizacj膮 tre艣ci.

Czy pozycjonowanie szerokie mo偶e mie膰 jakie艣 wady?
Wzrost analizy widoczno艣ci strony Twoja-sztuka.pl optymalizowanej pod d艂ugi ogon

Wp艂yw pozycjonowania szerokiego na widoczno艣膰 strony

Pozycjonowanie na d艂ugi ogon ma ogromny wp艂yw na widoczno艣膰 strony w sieci. Nie chodzi tutaj bynajmniej tylko o pi臋knie wygl膮daj膮ce wykresy analizy widoczno艣ci w Senuto czy Semstormie. Dobrze zaimplementowany long tail na stronie przek艂ada si臋 na ruch, a ten z czasem na sprzeda偶. Wysoki ruch na stronie nie mo偶e przej艣膰 niezauwa偶ony przez Google. D艂ugi ogon generuje zapytania z kilkuset, a czasem kilku tysi臋cy s艂贸w kluczowych i cho膰 te generuj膮 niewielk膮 ilo艣膰 zapyta艅 to 艂膮cznie stanowi膮 powa偶n膮 si艂臋. To w艂a艣nie ten jeden wa偶ny detal decyduje o wyborze tej strategii – pozycjonowanie szerokie wykorzystuje ca艂y potencja艂 strony, a nie jedynie jej sektor, czy kilka kategorii.

Na zdj臋ciu: Wzrost analizy widoczno艣ci strony Twoja-sztuka.pl optymalizowanej pod d艂ugi ogon

skuteczne seo

Optymalizacja strony pod d艂ugi ogon - jak dobra膰 s艂owa kluczowe aby zbudowa膰 long tail?

Generalnie nie sprzedajemy know-how lecz pos艂uguje si臋 og贸lnikami. Wi臋kszo艣膰 klient贸w i tak ma problem, aby zrozumie膰 strategi臋 pozycjonowania szerokiego. Po prostu trzeba si臋 w ni膮 solidnie wgry藕膰! A wi臋c jak zoptymalizowa膰 sklep internetowy pod d艂ugi ogon? Nie jest to wcale takie proste, a ju偶 z pewno艣ci膮 jest bardzo czasoch艂onne. Dlatego zawsze stwierdzenie klienta 鈥渢amta agencja powiedzia艂a, 偶e optymalizacja sklepu potrwa tydzie艅鈥 wywo艂uje u Nas u艣miech na twarzy. A teraz w punktach rozpiszemy Wam w jaki spos贸b optymalizujemy sklepy step by step na d艂ugi ogon:

zalety pozycjonowania w Google
  • Wypisujemy kategorie i podkategorie sklepu
  • Przygotowujemy indywidualn膮 list臋 s艂贸w kluczowych dla ka偶dej kategorii
  • Selekcjonujemy najbardziej warto艣ciowe s艂owa kluczowe
  • Opracowujemy tre艣ci i optymalizujemy sklep pod d艂ugi ogon
Projektowanie contentu

Jak budowa膰 content w oparciu o d艂ugi ogon?

Kiedy mamy ju偶 wyselekcjonowan膮 list臋 s艂贸w kluczowych, zawsze konsultujemy je z klientem. Ten przegl膮da list臋 i jako, 偶e zna lepiej swoje produkty (przynajmniej na pocz膮tku wsp贸艂pracy) akceptuje zestaw fraz b膮d藕 nanosi poprawki. Jakie s艂owa kluczowe odrzuca膰 w przypadku d艂ugiego ogona? To proste – te, kt贸re maj膮 niski wolumen ruchu, a tak偶e kt贸rych wypozycjonowanie wi膮za艂oby si臋 z bardzo du偶ymi nak艂adami finansowymi, a bud偶et nam na to nie bardzo pozwala – nie ka偶dy mo偶e je藕dzi膰 Tesl膮.

Projektowanie contentu w oparciu o d艂ugi ogon musi i艣膰 w parze z jego przemy艣lanym osadzeniem na stronie. Mam tu na my艣li lokalizacj臋 s艂贸w kluczowych w obr臋bie domeny. Wbrew pozorom mamy tutaj bardzo wiele opcji. S艂owa kluczowe o wi臋kszym wolumenie ruchu mo偶emy ustawi膰 pod meta atrybuty (tytu艂u i opisu), ale tak偶e nag艂贸wki H2,H3. Pozosta艂e frazy o ni偶szym stopniu wyszukiwalno艣ci ustawmy sobie w grafice (atrybut ALT) lub tre艣ci, wykorzystuj膮c np. pogrubienia. Dodatkowo, mo偶emy wspom贸c si臋 w obu przypadkach linkowaniem wewn臋trznym.

Ciekaw膮 praktyk膮 w przypadku budowania long taila jest opracowanie post贸w blogowych, pod niekt贸re frazy. Powiedzmy, 偶e mamy s艂owo kluczowe modne spodnie m臋skie z ilo艣ci膮 zapyta艅 390 miesi臋cznie i tworzymy na blogu artyku艂 pt. Modne spodnie m臋skie – czyli w艂a艣ciwie jakie? Je偶eli stworzymy odpowiedni膮 struktur臋 tre艣ci pod t臋 fraz臋 jest du偶a szansa, 偶e uzyskamy z niej 艂adny ruch. Aby jednak sprzedawa膰 z artyku艂u fajnie b臋dzie do艂膮czy膰 jakie艣 Call to Action. Akcja-interakcja.

gdzie umieszcza膰 frazy z d艂ugiego ogona

Narz臋dzia przydatne w tworzeniu list s艂贸w kluczowych pod d艂ugi ogon

Generalnie narz臋dzi s艂u偶膮cych do opracowania d艂ugiego ogona jest wiele. Nie b臋dziemy tutaj szczeg贸艂owo opisywa膰 ka偶dego z nich. Warto jednak wspomnie膰, 偶e ka偶de z nich mo偶emy wykorzysta膰 w jakim艣 konkretnym celu. Google Trends to opcja ciekawa patrz膮c przez pryzmat sezonowo艣ci s艂贸w kluczowych. Senuto, Semstorm – to narz臋dzia najlepsze na rynku polskim, z bogat膮 baz膮 s艂贸w kluczowych. W przypadku rynk贸w zagranicznych 艣wietnie sprawdzi si臋 natomiast Sistrix. Je偶eli chcemy sprawdzi膰 jakie zapytania najcz臋艣ciej kieruj膮 do SERP-贸w u偶ytkownicy warto skorzysta膰 z Ubersuggest lub Answer The Public – idealne s艂owa kluczowe pod nag艂贸wki. Narz臋dzia te wykorzysta艂em m.in do stworzenia tego artyku艂u blogowego.

Jakie s膮 zalety pozycjonowania long tail?

Przechodzimy do prawdziwego mi臋sa. No w艂a艣nie – jakie s膮 te mityczne zalety pozycjonowania szerokiego? Wbrew pozorom jest ich ca艂kiem sporo. Tak na szybko wymieni臋 kilka:

frazy z d艂ugiego ogona stanowi膮 ponad 72% wszystkich zapyta艅 w SERP;
s艂owa z d艂ugiego ogona 艂atwiej jest wypozycjonowa膰;
ich charakterystyczn膮 cech膮 jest niska powtarzalno艣膰;
s膮 bardziej szczeg贸艂owe ni偶 pozosta艂e, wskazuj膮 cz臋sto sedno zapytania;
maj膮 wysoki wsp贸艂czynnik konwersji;
daj膮 nam pewne, stabilne i wysokie pozycje;
Bezp艂atna wycena