fbpx

Co to jest pozycjonowanie stron?

Co to jest pozycjonowanie stron?
Wpisy, które mogą Cię zainteresować:

    Premierowy wpis na blogu postanowiliśmy poświęcić (a jakże!) pozycjonowaniu stron internetowych. Czym jest pozycjonowanie i co jest w nim najważniejsze? Jak wygląda ustalanie kolejności w wyszukiwarce Google? W jaki sposób monitorować działania agencji i widoczność naszej strony w sieci? Jakie elementy wchodzą w skład pozycjonowania i które są najważniejsze? W artykule opiszemy również najważniejsze działania SEO, ale także te, które je wspierają, a nie są bezpośrednio związane z pozycjonowaniem. Zapraszamy do lektury!

    Istota pozycjonowania stron – w jakim celu wykonujemy SEO?

    Pozycjonowanie stron internetowych to mechanizm, którego celem jest zwiększenie widoczności strony www w wyszukiwarkach internetowych. Widoczność strony możemy zwiększyć za pomocą działań on site (na stronie www) jak i off site (poza stroną www). Poznaj 10 najważniejszych czynników wpływających na pozycjonowanie.

    Co jest najważniejsze w pozycjonowaniu?

    Istotą pozycjonowania jest strategia planowania słów kluczowych (keywords research) , które należy wynieść na jak najwyższe pozycje do Top10. Fraza, która osiągnie taki pułap, zaczyna generować nam ruch przez co odnotowujemy wejścia na stronie. Pozycje fraz możemy sprawdzić za pomocą monitoringów słów kluczowych.  Według algorytmu Google w oparciu o który jest skonstruowana wyszukiwarka ruch na stronie jest najważniejszym czynnikiem, wpływającym na popularność domeny i jej dalsze pozycjonowanie.

    Kto ustala kolejność stron w SERP (wyszukiwarce Google)?

    O kolejność wyświetlania się stron w wyszukiwarce Google decyduje specjalny algorytm. Kolejność wyników w Google nie jest dziełem przypadku. Algorytm bierze pod uwagę około 200 czynników wpływających na pozycjonowanie.  Najwyżej poza płatnymi reklamami od Google znajdują się te strony www, które cieszą się dużą wiarygodnością i najbardziej pasują do zapytania szukanego przez klienta. Google od czasu do czasu publikuje informacje nt. czynników, które odgrywają mniejsze lub większe znaczenie na pracę tego algorytmu. Czynniki wpływające na pozycjonowanie strony możemy ogólnie podzielić na dwie kategorie: wewnętrzne i zewnętrzne. Te pierwsze związane są z treścią na stronie i działaniem witryny jako całości. Czynniki zewnętrzne to popularność i zaufanie wobec naszej witryny.

    Widok wyszukiwań organicznych w Google

    Na zdjęciu: Widok z wyników organicznych (SERP) w Google dla frazy: Obrazy olejne

    Jak przeanalizować widoczność naszej strony w sieci?

    Analiza widoczności strony www jest możliwa za pomocą narzędzi SEO. Są to najczęściej programy, które badają określone parametry strony internetowej. Najpopularniejsze seo narzędzia służące do analizy widoczności danej strony w sieci to: Semrush, Ahrefs, Senuto czy Semstorm. Senuto i Semstorm świetnie sprawdzą się na rynku polskim, zaś Semrush i Ahrefs posiadają bardziej precyzyjne dane dotyczące analizy na rynki zagraniczne.

    Widoczność strony, a pozycjonowanie

    Na zdjęciu: Wykres analizy widoczności słów kluczowych dla przykładowej domeny z narzędzia Senuto

    Jakie elementy wchodzą w skład pozycjonowania?

    Pozycjonowanie jest procesem złożonym, na który składa się wiele elementów. Najważniejsze z nich to:

    1. Audyt SEO i analiza konkurencji
    2. Optymalizacja strony
    3. Content Marketing
    4. Link building
    5. Poprawa konwersji

    Pozycjonowanie step by step

    Każde działania internetowe powinno mieć charakter długofalowy. Z pojęciem długofalowości wiąże się też wykonywanie pracy w jakichś przemyślanych krokach. W przypadku pozycjonowania możemy mówić o etapach pracy. Etapowość działań SEO jest zależna od budżetu jakim dysponujemy. Im mniejszy budżet tym dłużej czasu zajmie nam dojście do kolejnego etapu. Dlaczego tak jest? Każda agencja SEO przelicza abonament na określoną ilość roboczogodzin. Jeżeli dysponujemy niewielkim budżetem “dalsze etapy SEO” jak content marketing czy link building rozpoczniemy później. Taka jest praktyka. Warto brać to pod uwagę kiedy planujemy budżet na SEO.

    1. Zaplanowanie strategii działania

    W tej branży nie można działać bez zaplanowanej, mądrej strategii. Zawsze warto poznać oczekiwania klienta. Na jaką liczbę słów kluczowych pozycjonować stronę? – na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. W przypadku małych stron o charakterze lokalnym, bądź usługowym np. biuro tłumaczeń z Frankfurtu warto pozycjonować stronę na określoną grupę fraz o zasięgu lokalno-regionalnym. W przypadku pozycjonowania lokalnego klienta będą interesować konkretne frazy jak tłumaczenia Frankfurt, tłumaczenia angielski Frankfurt, biuro tłumaczeń Frankfurt. Najprostszą strategią w takim przypadku będzie pozycjonowanie wyselekcjonowanych fraz branżowych o zasięgu regionalnym. Inaczej rzecz wyglądać będzie w przypadku pozycjonowania sklepów internetowych. Tutaj potrzebne jest zazwyczaj pozycjonowanie szerokie, wykonywane na dużą skalę z nieograniczoną ilością słów kluczowych.

    2. Wstępny audyt/analiza strony internetowej

    Jest to etap na którym pozycjoner/agencja seo analizuje stronę pod kątem wyceny działań SEO. Analiza strony internetowej polega na sprawdzeniu wariantowości domeny, stopnia jej optymalizacji, sprawdzenia treści, linkowania wewnętrznego i zewnętrznego, duplicate content, pozycji fraz w wyszukiwarce i innych czynników, które mają wpływ na pozycjonowanie strony. Zapraszamy do zapoznania się z artykułem jak samodzielnie wykonać analizę własnej strony internetowej?. Na tym etapie warto również sprawdzić konkurencję, z którą będziemy mieć do czynienia. Audyt SEO strony i konkurencji, pozwoli nam odpowiedzieć sobie na pytanie: Jak wycenić pozycjonowanie strony?

    3. Dobór portfela słów kluczowych

    Wyróżniamy dwa rodzaje słów kluczowych: główne i tzw. long taile. Frazy główne to słowa bardzo popularne, często wyszukiwane przez klientów. Przykładem popularnego słowa może być pozycjonowanie stron internetowych, które ma 9.900 zapytań miesięcznie w Google. Drugą grupę słów stanowią tzw. long taile zwane potocznie “długim ogonem”. Są to frazy o mniejszej ilości zapytań miesięcznie, co sprawia, że łatwiej je pozycjonować. Strategia wykorzystująca long taile przy seo sklepów internetowych określana jest mianem pozycjonowania szerokiego.

    4. Optymalizacja strony pod wartościowe frazy

    Optymalizacja strony to wszelkiego typu działania, które mają doprowadzić do tego, że nasza strona będzie optymalnie dostosowana pod wyszukiwarkę Google, a także krążącego po niej Googlebota. Oznacza to, że struktura strony powinna być na tyle dobrze przygotowana, aby umożliwiać jej dalsze, efektywniejsze pozycjonowanie. Profesjonalna optymalizacja strony www zwiększa widoczność witryny i obejmuje m.in dostosowanie treści, zdjęć czy sekcji atrybutów meta title i meta description. To tylko niektóre z elementów optymalizacji strony www. Dowiedz się więcej o samodzielnej optymalizacji strony internetowej.

    5. Content marketing

    Content marketing to pojęcia bardzo obszerne, ale dla potrzeb tego artykułu zawęzimy je do działań na stronie. Treści na stronie możemy podzielić na statyczne i dynamiczne.

    Treść statyczna to taka, która jest wdrożona jednorazowo i zazwyczaj nie ulega większym modyfikacjom. Może to być np opis do kategorii sklepu lub też opis w karcie produktu na sklepie. Jeżeli chcesz dowiedzieć się jak tworzyć opisy pod SEO to zapraszamy do lektury.

    Treść dynamiczna to taka, która na stronie pojawia się cyklicznie, co jakiś czas. Najlepszym przykładem treści dynamicznej mogą być wpisy na blogu. Zazwyczaj publikujemy je 1-2 razy w tygodniu, chcąc aby nasza strona była regularnie aktualizowana. Nowa treść to sygnał dla Google, że strona pulsuje, że ciągle się na niej coś dzieje. Poznaj wskazówki, które pozwolą ci tworzyć treści na bloga.

    6. Link Building czyli tworzenie linków

    Wyróżniamy linki wewnętrzne i zewnętrzne. Schemat linkowania wewnętrznego sprowadza się do tego, aby po pierwsze robot Google szybciej krążył po naszej stronie i indeksował możliwie najwięcej jej składowych podstron np kategorii, podkategorii, produktów, zaś po drugie aby ułatwić użytkownikowi poruszanie się na stronie. Skuteczne linkowanie wewnętrzne to jeden z kluczowych elementów optymalizacji strony.

    Linkowanie zewnętrzne to proces, którego zadaniem jest pozyskiwanie wartościowych, kalorycznych, zróżnicowanych i naturalnych linków kierujących do naszej domeny. Co to oznacza? W praktyce musimy podjąć takie działania, które pozwolą nam poprzez pozyskanie linków z zaufanych domen uwiarygodnić swoją domenę w oczach Google. Im więcej wartościowych linków pozyskamy do swojej strony, tym nasz autorytet w oczach Google będzie większy. Wyróżniamy dwa rodzaje linków zewnętrznych z oznaczeniem nofollow (takie, które nie przenoszą mocy) i dofollow (oddające moc do drugiej witryny).

    7. Analiza konkurencji i jej wyników

    Samo wykonywanie działań nie wystarczy. Aby efektywnie pozycjonować strony www należy również analizować ich rozwój i  sprawdzać cyklicznie czy wykonane działania przynoszą oczekiwane efekty. Analiza widoczności konkurencji możliwa jest za pomocą narzędzi SEO. Dużą rolę odgrywa tutaj Sistrix, które wskaże nam frazy w Top50, Top10 czy Top3 naszych rywali, ale także frazy odrębne czyli takie jakie mają użyte na swojej stronie, a nasza strona ich nie posiada. Przeczytaj artykuł rola Senuto w pozycjonowaniu stron – case study.

    Strukturę linkowania, a więc to skąd pozyskuje linki zewnętrzne nasz konkurent pozwoli nam przeanalizować MajesticSeo. Narzędzie te wskaże na jakich forach, katalogach, stronach umieszcza swoje linki konkurencja, abyśmy także mogli to zrobić. Co więcej będziemy mogli stwierdzić jak bardzo wartościowe są te linki. Rola Majestic w SEO  – w tym artykule szerzej opisaliśmy znaczenie tego narzędzia. Ahrefs z kolei jest narzędziem, które łączy funkcje Sistrix i MajesticSeo.com. Nie tylko analizuje profil linkowania, ale także pozwala nam analizować słowa kluczowe. Ahrefs udostępnia także dane dotyczące popularności naszej strony w Social Media i szereg innych ważnych czynników. Ahrefs to jedno z najważniejszych narzędzi każdego pozycjonera.

    8. Działania wspierające ruch

    Omnichannel to modne ostatnio pojęcie, które ma ważne znaczenie także patrząc przez pryzmat SEO. Dywersyfikacja źródeł ruchu jest bardzo istotna ponieważ pomaga nam w osiągnięciu lepszych efektów z wyników organicznych. Omnichannel sprowadza się do prowadzenia działań szerokopasmowych. W jego skład wchodzą nie tylko pozycjonowanie, ale także Google Ads, działalność na kanałach społecznościowych czy też integrowanie strony z platformami afiliacyjnymi, blogerami. Cel jest bardzo prosty – sprowadzenie na stronę jak największego i najbardziej wartościowego ruchu.

    9. Działania wspierające konwersję

    W przypadku konwersji pojawia nam się pojęcie UX. O tym czym jest UX objaśniamy w innym wpisie. W skrócie chodzi o podjęcie i wykonanie takich czynności, które sprawią, że strona będzie optymalnie dopasowana pod użytkownika. Chodzi o intuicyjność, optymalizację koszyka zakupowego, sprawne działanie serwisu, a także dostosowanie do wersji mobilnej. Elementów składowych UX jest zdecydowanie więcej.

    10. Testy A/B i Marketing Automation

    Raz wykonana strona nigdy nie jest wykonana. Warto cyklicznie od czasu do czasu wykonywać testy A/B. Dzięki nim lepiej poznamy preferencje zakupowe użytkowników, a także to jak reagują na nasze produkty. Marketing Automation to narzędzia, które pomagają nam zwiększyć konwersję poprzez odpowiednią reakcję na zachowanie klienta na stronie. Z ich pomocą możesz zredukować problem tzw. “porzuconych koszyków”