fbpx

Analiza konkurencji i rynku

Tym co wyróżnia agencje SEO świadczące usługi na najwyższym poziomie jest wykonanie profesjonalnej i kompleksowej analizy konkurencji i rynku. Tego typu badanie jest podstawą do przygotowania długofalowej strategii SEO. Dziwić może więc fakt, że niektóre firmy zajmujące się pozycjonowaniem stron pomijają ten niezwykle ważny etap i niemalże z marszu przechodzą do audytu, a następnie optymalizacji strony. Niewielu klientów zdaje sobie sprawę, że ten etap pracy jest też niezwykle ważny patrząc przez pryzmat wyceny strony w zakresie pozycjonowania.

Czym jest i po co jest wykonywana analiza konkurencji?

Konsultacje Seo

Etapy analizowania konkurencji?

Każda analiza konkurencji ma swoją strukturę, którą trudno uznać za indywidualną. W przypadku branży seo, schemat działania jest dość podobny. Wieloletnia praktyka wypracowała pewne schematy, które są powielane przy każdym badaniu.

Nie oznacza to, że każda analiza seo powinna być wykonywana w ten sam sposób, wręcz przeciwnie – każdy klient ze względu na różnorodność branży w której działa powinien być potraktowany indywidualnie (choćby ze względu na fakt otoczenia konkurencji, która podejmować może różne działania).

Etapy analizowania konkurencji
skuteczne seo

Identyfikacja konkurencji

Większość agencji SEO (co wynika z mojego doświadczenia), analizuje 2-3 najpoważniejszych graczy na rynku. Zazwyczaj są to konkurenci o statusie najmocniejszych na rynku. W moim odczuciu jest to błędne podejście do tematu, ponieważ oprócz hegemonów rynkowych, warto też przeanalizować kilka najszybciej rozwijających się brandów, które stosunkowo niedawno pojawiły się na rynku. Są to marki wschodzące.

Identyfikacji konkurencji możemy dokonać na wiele sposobów. Najprostszą metodą jest konsultacja z kontrahentem, który z reguły doskonale zna rynek i konkurencję. Zawsze też można podpytać kolegów z innej agencji, którzy mieli styczność z daną branżą.

Drugą opcją na znalezienie konkurencji jest wykorzystanie do tego odpowiednich narzędzi. Wymienić możemy tutaj choćby takie narzędzia SEO jak Senuto, Semstorm, Semrush, Sistrix, Ahrefs, Searchmetrics, Similarweb. Wszystkie w/w produkty pozwalają m.in zidentyfikować konkurencję, wspólne i odrębne słowa kluczowe, ich pozycje, widoczność w sieci, a nawet zidentyfikować miejsca, skąd pozyskują odnośniki zewnętrzne.

Analiza widoczności strony konkurenta

Analiza widoczności strony dotyczy zazwyczaj 3 sektorów: Top 50 – czyli fraz, które znajdują się na miejscach 1-50 w wyszukiwarce, Top 10 – (miejsc 1-10) oraz Top 3 (miejsc 1-3). Szczególne znaczenie patrząc przez pryzmat sprzedaży mają pozycje Top 10 (szacuje się, że aż 75% sprzedaży zamyka się w sektorze 1-7). Jest to tzw. strefa konwersji. Z kolei pozycje 11 i niższe, możemy zdefiniować sobie jako strefę potencjalnej lub bliskiej konwersji. Pozycje 11-50, to takie nad którymi szczególnie warto pracować i omawiam to bardziej szczegółowo w artykule pt. Pozycjonowanie precyzyjne w strefie bliskiej konwersji.

SEOdrive

Analiza treści - słowa kluczowe konkurencji

Czym jest analiza treści danej strony? Jej istotą jest zbadanie na jakie słowa kluczowe jest widoczna domena konkurencji w sektorach Top 100 lub 50, Top 10 i Top 3. Dobrze wykonana analiza treści jest w stanie zidentyfikować zapytania użytkowników pod jaki zoptymalizowana jest strona na poziomie strony głównej, kategorii, produktów czy postów blogowych. W dobie dzisiejszych narzędzi SEO jesteśmy w stanie tak de facto przeskanować każdy adres URL i wyciągnąć frazy na jakie on konwertuje ruch.

Oprócz tego, że ważna jest liczba zaindeksowanych fraz w poszczególnych segmentach ogromne znaczenie ma tak sam typ słów kluczowych. Warto przeanalizować czy są to frazy o charakterze ogólnym, generyczne (produktowe) czy tzw. długi ogon – a więc rozbudowane zapytania o mniejszej ilości zapytań.

Wskazówką również może być dla nas segmentacja słów kluczowych z konkurencją na zasadzie – wyodrębniamy wspólne i odrębne słowa kluczowe i pod tym kątem optymalizujemy od strony treści domenę. Takie działania pozwolą nam wyznaczyć strategię dalszej rozbudowy strony i kierunku, w którym będzie ona podążać. W tej chwili najlepszymi narzędziami do analizy contentu na stronie na rynku polskim są Senuto, Semstorm, a także mniej znany Sistrix.

Czytaj także: Analiza treści na stronie www

Tanie pozycjonowanie - czy jest możliwe?

Analiza optymalizacji technicznej stron konkurencji

Kolejnym punktem w kompleksowej analizie seo konkurencji jest optymalizacja techniczna strony. Jest to analiza seo typu off – ste – moim zdaniem jeden z kluczowych elementów w całej układance, który pozwala nam odpowiedzieć na pytanie dlaczego strony klientów rankują wyżej pod określone frazy niż nasza.

Analiza techniczna seo jest bardzo zaawansowana i wymaga sporego nakładu pracy. Podstawowe błędy może wychwycić oczywiście ludzkie oko czy proste narzędzie audytowe, których w Internecie nie brakuje. Jeżeli chcemy jednak wykonać szczegółową analizę seo stron konkurencji niezbędne będzie nam kilka narzędzi. Wymienić tu należy chociażby Ahrefs, Screaming Frog lub Visual Seo Studio, Surfer SEO, Semrush. Warto również wskazać elementy techniczne strony www, które podlegają analizie. Są to m.in:

  • meta atrybuty (tytuły i opisy);
  • przyjazne adresy URL;
  • błędy przekierowań 404;
  • struktura nagłówków H1, H2, H3
  • analiza linkowania wewnętrznego;
  • breadcrumbsy;
  • paginacja strony;
  • dane i mikrodane strukturalne;
  • optymalizacja grafik;
  • szybkość domeny;
  • mobile test;

Takich elementów jest oczywiście zdecydowanie więcej. Omówimy je precyzyjniej w naszych wpisach blogowych. Z doświadczenia mogę powiedzieć, że niestety wiele agencji SEO pomija analizę stron konkurencji od strony technicznej, koncentrując się jedynie na własnym audycie strony. W mojej opinii to spory błąd, jednak jest to etap tak czasochłonny, że w przypadku dużych agencji seo jego kompleksowe wykonanie może być najzwyczajniej nierentowne przez co w praktyce wykonuje się je tylko dla dużych klientów.

Czytaj także: Optymalizacja techniczna on site strony www

Analiza linkbuildingu konkurencji

Analiza profilu linków konkurencji to kolejne badanie typu off-site. Jego wykonanie jest możliwe tylko i wyłącznie z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi. Najczęściej używane narzędzia do analizy linkbuildingu to MajesticSeo, Ahrefs i Semrush. Jakie zadanie ma analiza profilu linków konkurencji? Przede wszystkim chodzi o to, aby za pomocą odpowiedniego narzędzia przygotować i usystematyzować listę stron, na których linki pozyskuje konkurencja, a my do tej pory nie mieliśmy. Aby taka analiza miała jednak sens warto przeprowadzić selekcję tych linków i wybrać tylko te najlepsze – a więc takie o odpowiednich parametrach, które w dodatku “kopią” – czyli podbijają nasze frazy na wyższe pozycje.

Czytaj także: Jak wykonać analizę linkbuildingu konkurencji?

Analiza UX konkurencji

UX design czyli User Experience to w dużym uproszczeniu ujmując wrażenia jakich doświadcza użytkowników przeglądając daną stronę, produkt. Choć korzenie pojęcia UX sięgają lat 70-tych ubiegłego wieku to w branży e-commerce zagościło na dobre po 2010 roku. Ux w ujęciu serwisów internetowych pojawia się już na etapie tworzenia strony www. Za jego wdrożenie odpowiedzialni są więc wykonawcy serwisu. Każdy grafik projektujący layout strony internetowej powinien dysponować odpowiednią wiedzą z zakresu UX design, aby stworzyć witrynę dostosowaną także do rozwiązań mobilnych. UX ma wpływ na wzrost sprzedaży, poprawę wizerunku firmy, ale także na pozycjonowanie strony. W przypadku tego segmentu praktyka pokazuje, że często dochodzi do konfliktów na linii SEO specialist i UX designer, ponieważ pewnych rzeczy nie da się pogodzić. UX łączy w sobie takie pojęcia jak: lejek konwersji, wykorzystanie CTA, optymalizacje karty produktowej i koszyka zakupowego, a także elementy nawigacji strony www.

Czytaj także: Projektowanie UX – co warto wiedzieć?

Narzędzia przydatne w wykonaniu analizy konkurencji na rynku

Na potrzeby tej tematyki ciężko nie wspomnieć także o narzędziach SEO, które powinniśmy wykorzystać analizując konkurencję w zakresie pozycjonowania stron. Nie będziemy jednak tutaj opisywać ich funkcji, a jedynie wymienimy te najważniejsze. Jeżeli jesteś zainteresowany, jak wykorzystać dane narzędzie w procesie analizowania czy badania konkurencji rynkowej w branży SEO, to zajrzyj do naszych wpisów blogowych, które dokładnie opisują te narzędzia.

zalety pozycjonowania w Google

Narzędzia SEO służące do analizy konkurencji:

  • Ahrefs;
  • Senuto;
  • Semstorm;
  • Sistrix;
  • Searchmetrics;
  • SurferSEO;
  • Semrush;
  • ScreamingFrog;
  • Visual SEO Studio;

Czytaj także: Narzędzia techniczne SEO i ich zastosowanie